Over het algemeen zijn we dik tevreden met ons leven. Uit onderzoek van de TU Twente blijkt dat 80% van de Nederlanders zich gelukkig voelt als het gaat om het hebben van een goed gevoel. Uit datzelfde onderzoek blijkt ook dat slechts 40% van de mensen gelukkig is in de zin van een goed leven. Ga eens bij jezelf na hoe vaak en in welke situaties jij jezelf de vraag stelt: Is dit het nou?

Floreren is een woord dat voortkomt uit de positieve psychologie. Oorspronkelijk betekent het bloeien, op zijn best zijn, zich goed ontwikkelen. Als je floreert ben je veerkrachtiger, wat ervoor zorgt dat je een kleinere kans hebt op psychische klachten. Daarnaast ben je lichamelijk gezonder en kan je je meer ontplooien in zinvolle activiteiten en relaties. Oftewel, floreren zorgt voor een complete staat van psychisch, mentaal en sociaal welbevinden. Hierdoor ervaar je meer plezier in het dagelijks leven en heb je het gevoel dat je onderdeel bent van een groter geheel. Kortom, je ervaart niet alleen tevredenheid, maar ook voldoening. Maar hoe kan je er nou voor zorgen dat je meer gaat floreren? Hieronder staan zeven oefeningen waar je mee aan de slag kunt gaan:

1. Breng in kaart wat voor steun jij van je relaties ontvangt en bepaal welke vorm van steun je meer behoefte aan hebt, let op: dit kan per week of zelfs per dag verschillen:

– emotionele steun: bij wie kan je terecht als je het moeilijk hebt of opgevrolijkt wil worden?
– waardering: krijg je voldoende complimenten, word je in vertrouwen genomen of om raad gevraagd?
– instrumentele steun: krijg je genoeg hulp als je iets voor elkaar probeert te krijgen of leent iemand je wel eens iets uit?
– gezelschap: word je vaak gevraagd iets leuks te doen en maken genoeg mensen wel eens een praatje met je?
– informatieve steun: krijg je wel eens opbouwende kritiek of andere informatie over je gedrag?

2. Ga met een goede vriend of vriendin in gesprek over jouw doel in het leven; wat vind jij nou echt belangrijk en krijg je energie van de meeste dingen die je doet?

3. Maak voor jezelf een balans op: welke activiteiten of werkzaamheden die je dagelijks doet sluiten aan bij jouw talenten en welke niet? Hoe kan je deze balans positiever maken?

4. Ga voor jezelf na: heb jij een positieve kijk op het leven? Schrijf een week lang elke avond drie dingen op die die dag heel goed gingen. Dit hoeven geen grote dingen te zijn; soms zit geluk juist in de kleine dingen.

5. Neem zelf de controle over je leven, waarom doe je wat je doet? Maak een lijst van de dingen die je volgens jou moet doen, omdat je geen andere keuze hebt. Ga vervolgens per punt na of er een achterliggende reden is waarom je het doet. Bijvoorbeeld: Ik moet eens per week mijn huis schoonmaken. Waarom doe ik dat? Omdat ik vaak bezoek over de vloer heb en er waarde aan hecht mijn huis netjes te presenteren. Probeer zo achter jouw onderliggende motivatie te komen om te doen wat je doet en dit zal je voor een aantal punten helpen om ze niet slechts als verplichting te zien, maar er meer voldoening uit te halen.

6. Beantwoord deze drie vragen:

– Als je al het geld had dat je ooit nodig zult hebben, hoe zou jij je tijd dan doorbrengen?
– Van welk ding dat je nooit hebt gedaan of welke stap die je nooit hebt gezet zou je het meest spijt hebben aan het eind van je leven?
– Wat zou je willen dat er op je grafsteen staat?
Probeer een conclusie te verbinden aan je antwoorden en formuleer deze conclusie als een motiverende spreuk aan jezelf. Schrijf dit op en hang het op een voor jou zichtbare plek, om jezelf er dagelijks aan te herinneren.

7. Maak een positiviteitsboekje. Zoek naar foto’s, berichtjes, tekeningen, citaten. Kleur, schrijf en teken in het boekje en maak op deze manier jouw eigen verzameling positiviteit. Kijk in dit boekje op het moment dat je een boost nodig hebt, bijvoorbeeld als het even tegen zit, je een drukke dag hebt gehad, je ergens nerveus voor bent of gewoon wanneer je even niets te doen hebt. Doet het boekje je op een gegeven moment niets meer? Maak dan een nieuwe.