De angst om iets te missen

Heb je ooit gehoord van FOMO? Het glas kan half vol of half leeg zijn, of iedereen drinkt uit het glas behalve jij. FOMO staat voor fear of missing out en is de angst om iets te missen.

FOMO bestaat al honderden jaren, maar is in de afgelopen 10 jaar enorm verergerd door sociale media en smartphones. De fantastische foto’s en verhalen op internet doen je wensen dat je erbij was geweest. Of sterker nog, ze geven je het gevoel dat je liever daar was dan waar je nu bent. Misschien denk je dat je er geen last van heeft, maar de kans is tegenwoordig toch vrij groot. Hieronder vijf tekenen om te ontdekken of jij lijdt aan FOMO.

Je checkt heel vaak je telefoon. Waarschijnlijk heb jij je telefoon vaker in de hand dan je denkt. Uit onderzoek blijkt dat smartphone-gebruikers alleen Facebook al 14 keer per dag checken. Ga maar na als daar Whatsapp, YouTube, Twitter, Instagram, Snapchat en andere kanalen nog bijkomen.

Je wilt van alles op de hoogte zijn. Je volgt het nieuws, weet wat de nieuwste trends zijn en houd social media nauwlettend in de gaten. Op de radio spelen ze hierop in door de trending topics aan je voor te lezen.

Je stelt belangrijke dingen uit voor leuke dingen. Studenten kennen dit ook wel als SOG, studie ontwijkend gedrag. Je doet al het bovenstaande in plaats van wat je moet doen.

Je kunt je moeilijk concentreren. Als je de angst hebt om iets te missen, ben je snel afgeleid. Trilt je telefoon niet om de vijf minuten, dan kijk je toch even snel om te zien wat anderen nu doen. Bovendien kan je het gevoel krijgen dat je in een sociaal isolement zit als je alleen ergens aan werkt. Dit zorgt voor stress en angst gevoelens, wat er weer toe leidt dat je social media opduikt.

Je hebt moeite om in slaap te vallen. Zit jij elke avond op je telefoon om op de hoogte te blijven van wat er allemaal gaande is? Naast dat het licht van digitale apparaten ervoor zorgt dat je moeilijker in slaap komt, is de focus op wat anderen aan het doen zijn een oorzaak van een onrustige nacht.

FOMO kan ons de ontspannen momenten ontnemen. Je gaat toch naar een feestje, terwijl jij je rust nou net hard nodig had. Of je blijft wel thuis en bent onrustig door wat je misschien mist. Ook is het belangrijk om te genieten van het moment waarin je je nu bevindt, in plaats van dat je je afvraagt of die andere activiteit niet toch leuker zou zijn geweest.

Hoe je het ook wendt of keert, je kunt niet overal bij zijn en zal dingen missen. De angst komt er dus vooral uit voort of we de juiste keuzes maken. Je komt er niet vanaf, maar je kunt wel leren om ermee om te gaan. Wees je allereerst bewust van het fenomeen FOMO, dit kan al iets meer rust bieden. Schakel de prikkels eens uit, zet je laptop en smartphone uit. Wat niet weet wat niet deert, als jij niet weet wat anderen doen kan je genieten van wat jij aan het doen bent. Meet je social media gebruik en schrik ervan hoeveel je met anderen bezig bent in plaats van met jezelf. Ten slotte, kijk vooruit en kies je momenten. Jij weet zelf wat goed voor je is, anderen zouden daar geen invloed op moeten hebben.

De digitalisering kan je zomaar in zijn greep krijgen. Houd jezelf af en toe een spiegel voor en vergeet niet om aandacht te besteden aan jezelf, in plaats van enkel aan anderen.

www.talentcollege.nl – Blink uit in wie je bent

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *