Onderwijsinnovatie

Wist je dat 80% van de leerlingen die nu primair onderwijs genieten, later banen zullen hebben die we nu nog niet eens kennen?!

Mijn ouders en grootouders hebben geleerd dat de belangrijkste productiefactoren grond, arbeid en kapitaal waren. Tegenwoordig draait alles op kennis, relaties en creativiteit. De wereld verandert, de arbeidsmarkt verandert en de toekomstige medewerkers moeten mee veranderen. Hoe bereid je je voor op de toekomst, als je niet kunt voorspellen hoe die eruit komt te zien? En bovendien, een toekomst die in heel snel tempo blijft veranderen?

Naast dat leerlingen voorbereid worden op taken en functie-eisen als werknemer in een bepaald vakgebied, worden bepaalde soft skills steeds belangrijker. Heb je wel eens gehoord van de 21e-eeuwse vaardigheden? Onderwijs moet leerlingen voorbereiden op het functioneren in een steeds veranderende samenleving. De 21e-eeuwse vaardigheden zijn gericht op een nieuwe manier van leven, leren en werken:

  • Oplossen complexe problemen                            Onderhandelen
  • Kritisch denken                                                           Servicegerichtheid
  • Samenwerken                                                            Emotionele Intelligentie
  • People Management                                               Besluitvaardigheid
  • Creativiteit                                                                   Flexibiliteit

Samen met een collega van de Loopbaanwinkel in Wildervank ben ik bezig om arbeidsmarktoriëntatie meer in te bedden in het onderwijs. We implementeren digitale portfolio’s in het onderwijs, portfolio’s waarmee leerlingen sturing kunnen geven aan hun eigen loopbaan. We leveren niet alleen de portfolio’s, we werken ook samen met de school aan werkprocessen om arbeidsmarktoriëntatie een grotere focus te geven in het onderwijs.

Afgelopen week hebben we een projectdag gehouden voor een vwo 6 klas van een middelbare school. We hebben de leerlingen meegenomen in de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en gesproken over de competentie ‘zelfsturing’. Vervolgens hebben we drie workshops met de leerlingen gedaan: wie ben ik, wat kan ik en het schrijven van een motivatiebrief. Het resultaat is dat alle leerlingen een gevuld carrièreportfolio hebben om zichzelf te presenteren richting vervolgopleiding en arbeidsmarkt.

Ik vind het fantastisch om mij met arbeidsmarktoriëntatie in het onderwijs bezig te houden! Wil je hier eens met mij over in gesprek, dan mag je me altijd een berichtje sturen en gaan we eens koffie drinken. Zo werken wij ook aan een aantal 21e-eeuwse vaardigheden.

www.talentcollege.nl – Blink uit in wie je bent

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *