Topmedewerkers werken aan strategische ontkoppeling

22 oktober 2018

Artikelen

We leven in een wereld waarin werk wordt toegejuicht en rust en herstel worden genegeerd. Er wordt niet begrepen dat beide noodzakelijk zijn om langdurig goed te kunnen presteren. Bovendien leiden technologische ontwikkelingen, bedoelt om ons connected te houden, ertoe dat wij ons niet meer kunnen loskoppelen. Hoe drukker we het hebben, hoe minder tijd we besteden aan ‘opladen’. Net zo lang tot onze batterij helemaal leeg is en we uitgeschakeld worden (burn-out).

Omdat we het natuurlijke ritme van inspanning en rust nu negeren, moeten we doelbewust nieuwe grenzen stellen. We moeten werken aan strategische ontkoppeling om de balans tussen inspanning en herstel terug te vinden. Het is niet de intensiteit van de geleverde inspanning die tot burn-out, ondermaatse prestaties en fysieke instorting leidt, maar de duur van de inspanning zonder mogelijkheid tot herstel.

Topsporters weten dat ze beter presteren door training af te wisselen met herstelperiodes. Zij trainen hun spieren door ze te belasten en in rust maakt het lichaam meer spiervezels aan voor de volgende belasting. Gaan zij te lang door, dan lopen ze de kans op een blessure. Als de spier continu wordt blootgesteld aan dezelfde belasting, zal hij niet meer groeien. Door jezelf uit te dagen zonder overbelast te raken kan je dus zelfs je batterij vergroten! Door voldoende rust te pakken zijn we bewezen productiever en bereiken we meer. En nog denken we dat we meer gedaan krijgen als we acht uur lang doorstomen. Laten we leren van de topsporters en onszelf trainen tot topmedewerkers.

Bij deze vijf tips voor strategische ontkoppeling:

1.     Waar vroeger rookpauzes heel normaal waren, zouden we nu elke 75-90 minuten een wandelpauze moeten inlassen. Laat daarbij je telefoon even op het bureau liggen en stap gewoon naar buiten.

2.     Maak afspraken over communicatie: Hoeveel bereikbaarheid verwacht je van elkaar? Hoe maken we duidelijk wat ter informatie is, wat een actie vereist en wat spoed heeft? En via welk kanaal communiceren we met elkaar (whatsapp, telefonisch, mailen, …)?

3.     Wissel inspanning en rust met elkaar af door je taken goed te verdelen. Intensief, krachtig en enthousiast als het moet, rustig, ontspannen en kalm als het kan.

4.     Houd jezelf fit door inspanning en rust op vier niveaus: Fysiek door slaap, beweging en voeding. Emotioneel door openheid, relaties en (zelf)vertrouwen. Mentaal door positiviteit, focus en uitdaging. Spiritueel door zingeving, eerlijkheid en integriteit.

5.     Doe het niet voor een ander, gun het jezelf om te bruisen van de energie! Dat je er een topmedewerker van wordt is mooi meegenomen, wat weer goed is voor je zelfvertrouwen en zingeving. Het belangrijkste is dat je er gelukkiger van wordt en dat maakt je een topmens!