Skip to main content

In onze snel veranderende wereld en krappe arbeidsmarkt zijn alle organisaties bezig met hoe zij hun medewerkers behouden en nieuwe medewerkers aan zich verbinden. Hoe worden zij zelf die aantrekkelijke mensgerichte organisatie? Vanuit onze amplitieve denk- en werkwijze stellen wij organisaties hierover 3 fundamentele vragen gebaseerd op de 9 bouwstenen van een amplitieve organisatie: 

  • Vertellen jullie missie, visie, waarden en strategie samen een eenduidig verhaal?
  • Benoem per bouwsteen 3 zaken die nu al goed gaan?
  • Waar ligt de eerste stap naar een amplitieve organisatie?   

Deze vragen en opgedane inzichten komen uit de online kennissessie van hetKennisplein Amplitiegegeven door Yrenee en Ellen. Tijdens de sessie met 80 professionals waren er ook 3 praktijkcasussen vanuit amplitiedeskundigen. Hierbij een aantal highlights:

Amplitie in de praktijk

  • Start met waarderen en expliciet maken wat er al wel is! 

De grote ontwikkelingen zitten in te zien, te horen en aandacht te hebben voor wat er al wel is, wat goed gaat, waar talent zit en wat positief is of gewenst is binnen je team en organisatie. Vanuit dit vertrekpunt komt er positieve energie vrij. Dit werkt inspirerend en draagt bij aan groei en vooruitgang.   

  • Ga het gesprek aan 

Ga meer waarderende gesprekken voeren ‘op de werkvloer’, ga naar je medewerkers toe. Voer gesprekken in de taal van je collega’s. Spreek je collega’s op de plek waar zij zijn, zoals bij het koffieapparaat, in de loods, tijdens de lunch of een vast overleg en kom erachter wat er allemaal al wel is. Vragen die je kan stellen zijn: Wat geeft je energie? Waar ben je trots op? Waar heb jij behoefte aan?

  • Gebruik het bouwstenen model 

Het amplitieve bouwstenen model geeft je een holistische kijk op jouw totale organisatie. Het geeft een handvat om alle informatie, activiteiten of interventies in kaart te brengen en te ontdekken wat je volgende amplitieve stap is.  

Tijdens het voeren van waarderende gesprekken ga je mogelijk maar enkele nieuwe zaken horen. Dat is juist ook de kunst: meer bewuste aandacht geven aan datgene wat je misschien onbewust al zo goed doet. Bovendien geeft alleen al het voeren van deze gesprekken jouw organisatie direct een positieve boost. Door collega’s zowel behoeften als successen te laten uitspreken is de kans groot dat ze in beweging komen. Dat ze zelf meer actie ondernemen doordat ze de ruimte voelen om zelf aan hun behoefte te werken en zo ontstaat er wat er nodig is en draag je automatisch bij aan het uitblinken in wie jullie zijn!  

Deze 9 amplitieve bouwstenen (groen) en de 6 fundamenten (blauw) vormen de basis van een organisatie. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en versterken elkaar. Er is geen logisch begin- of eindpunt, het betreft een continu proces van organisatieontwikkeling. Het startpunt is voor iedere organisatie anders en vanuit waarderend perspectief maak je jouw amplitieve stappen. 

Zelf aan de slag?
Wil je aan de slag met de amplitieve bouwstenen, de amplitieve denk- en werkwijze of ben je op zoek naar meer inspiratie? Maak dan gebruik van een vrijblijvend groeigesprek tussen 8 januari & 8 februari met één van onze ontwikkelmanagers. Een groeigesprek inplannen kan hier

Of sluit je direct aan op ons Kennisplein Amplitie. Dit is dé plek om meer te leren over positieve organisatieontwikkeling met de focus op amplitie. Dat doen we door online kennissessies, artikelen en het samenbrengen van professionals.