Op 18 maart hebben we binnen het Kennisplein Amplitie met elkaar gesproken over amplitief opvoeden. Zoals dat wel vaker gaat met onze kennissessies hebben de inzichten geleid tot nóg meer vragen over het onderwerp. In deze blog nemen we je mee in de twee belangrijkste inzichten en de vervolgvragen die eruit zijn gekomen.
Inzicht 1 – Intrinsieke motivatie is de sleutel tot succes
Als we kijken naar het leven van een mens in haar volledige ontwikkeling, dan gaat de psychologie er vanuit dat ieder mens ernaar streeft om het beste van zijn bestaan te maken. Daarbij zijn we altijd bezig met de vervulling van drie psychologische basisbehoeften: autonomie, verbondenheid en competentie. In verschillende levensfases kan een bepaalde behoefte meer centraal staan. Zo zijn pubers over het algemeen meer bezig met hun behoefte aan verbondenheid, dan hun behoefte aan competentie. En is een peuterpuber vooral bezig met autonomie ontdekken.
Van cruciaal belang bij de vervulling van onze basisbehoeften, is intrinsieke motivatie. ‘Wat goed dat jij je speelgoed deelt’, geeft een kind een extrinsieke beloning: het compliment van de ouder. Wil je intrinsieke motivatie stimuleren, dan kan je beter zeggen: ‘Kijk eens hoe blij Levi is nu jij je speelgoed met hem deelt.’ Weet dat extrinsieke motivatie, de intrinsieke motivatie kan verdringen. Wat dat betreft is leren voor een cijfer (extrinsiek) niet bevorderlijk voor iemands wil om te leren, zich te ontwikkelen en steeds competenter te worden (intrinsiek).
Inzicht 2 – Amplitief opvoeden gaat meer over de ouderschapsstijl dan de opvoedstijl
Binnen verschillende opvoedstijlen zijn er bepaalde do’s en don’ts. Wel of niet belonen en straffen. Wel of niet toelichten waarom iets niet mag. Wel of niet je kinderen in de ouderslaapkamer laten slapen. De amplitieve kijk op opvoeden geeft geen antwoord op dergelijke vragen.
Wat dat betreft zien we amplitief opvoeden niet zozeer als opvoedstijl, maar meer als ouderschapsstijl. Zet welzijn centraal, voor beter functioneren en meer succes. Ontdek vooral wat het kind nodig heeft om welzijn te ervaren. En minstens zo belangrijk, wat JIJ nodig hebt om welzijn te ervaren. Je kunt pas écht goed voor een ander zorgen als je bovenal goed voor jezelf zorgt. Onder stress en slaapgebrek maakt iedereen wel eens keuzes of opmerkingen die je liever niet zou maken.
Vervolgvragen
Wat zijn vaardigheden die passen bij een amplitieve werkwijze in de opvoeding? Wat is een passende stijl van communiceren in de opvoeding? Als het een ouderschapsstijl is, hoe kijken we dan aan tegen opvoeding vanuit de maatschappij? Hoe kunnen we hier in het onderwijs van leren? Je kunt veel leren over fases van kinderen en opvoeding, wat kunnen we leren over fases in het ouderschap en welzijn centraal houden?
Zoals je ziet, genoeg input voor kennissessies in de toekomst. Wil je ook lid worden van het Kennisplein Amplitie? Dan kan je digitaal alle sessies bijwonen én terugkijken wat al geweest is. Graag tot de volgende keer op 17 april: ‘Tijd voor een nieuwe kijk op leiderschap’.